[ad_1]

واشنگتن – یک افسر ارشد ارتش آمریکا هفته گذشته گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک سدان در نزدیکی فرودگاه کابل در افغانستان یک “کودتای صالح” بود که در ساعات پائین تلاش گسترده تخلیه ، نقشه داعش را خنثی کرد.

این افسر ، ژنرال Mark A. Millie ، رئیس ستاد مشترک ارتش ، به خبرنگاران گفت که انفجارهای ثانویه پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در روز یکشنبه گذشته به این نتیجه رسید که ارتش حاوی مواد منفجره است – یا جلیقه انتحاری یا یک بمب بزرگ. ژنرال میلی گفت برنامه ریزان نظامی پیش از این اقدامات احتیاطی لازم را برای محدود کردن خطرات برای غیرنظامیان نزدیک انجام داده اند.

ارتش اذعان داشت: اما تجزیه و تحلیل اولیه ارتش از این حمله و شرایط پیرامون آن شواهد قطعی کمتری برای اثبات این ادعاها ارائه می دهد. وی همچنین س questionsالاتی را در مورد حمله ای مطرح کرد که به گفته دوستان و اعضای خانواده راننده خودرو ، 10 نفر را کشت که هفت نفر از آنها کودک بودند.

تاکنون هیچ مدرک آهنی مبنی بر وجود مواد منفجره در خودرو وجود ندارد. به گفته مقامات آشنا با ارزیابی ، تحلیل اولیه می گوید امکان پذیر است. اپراتورها و تحلیلگران هواپیماهای بدون سرنشین حیاط باریک محل سدان را برای چند ثانیه اسکن کردند. افسران گفتند که با مشاهده این که هیچ غیرنظامی وجود ندارد ، فرمانده دستور حمله را صادر کرد ، تنها با یک دوربین ویدئویی زنده دانه دار که نشان می دهد دیگر چهره ها چند ثانیه بعد به خودرو نزدیک می شوند و موشک Hellfire به هدف نزدیک می شود.

اما ارتش می گوید تجزیه و تحلیل اولیه همچنین از یک مورد بسیار قوی از یک تهدید قریب الوقوع و جدی برای فرودگاه پشتیبانی می کند ، موردی که طراحان آمریکایی یکشنبه گذشته به مدت هشت ساعت آن را ساختند و بر حرکت سدان نظارت داشتند و ارتباطات مشکوکان توطئه کننده را شنود می کردند.

هر یک ساعت که می گذرد ، تحلیلگران آمریکایی با وحشت مشاهده می کردند که قسمت های متوالی توطئه برای انجام یک حمله پیچیده ، همانطور که یک مقام ارشد نظامی از تحقیقات گفت ، به نظر می رسد. سردرگمی مبنی بر اینکه فرودگاه دوباره مورد هدف قرار می گیرد تشدید شد و رئیس جمهور بایدن علناً هشدار داد که حمله دیگری “بسیار محتمل” است.

فرمانده ای که نظاره گر سقوط هواپیمای بدون سرنشین است با یک تصمیم دشوار روبرو می شود: آتش سوزی در حالی که خودروی سدان در حیاط نسبتاً منزوی پارک شده است ، یا منتظر بمانید تا سدان حتی به فرودگاه نزدیک شود – و جمعیت شلوغ – خطر را برای غیرنظامیان افزایش دهد.

به گفته چهار مقام آمریکایی که از تجزیه و تحلیل نظامی مقدماتی یا قسمتهایی از آن مطلع هستند ، اینگونه است که حمله صورت گرفت.

حوالی ساعت 9 صبح یکشنبه گذشته ، یک سدان سفید ، احتمالاً تویوتا کرولا ، در 5 کیلومتری شمال غربی فرودگاه بین المللی حامد کرزی از مجموعه خارج شد. بر اساس اطلاعات مخبران ، استراق سمع الکترونیکی و تصاویر هواپیماهای نظارتی آمریکا ، تحلیلگران اطلاعاتی معتقدند که این محوطه پناهگاهی امن برای برنامه ریزان و تسهیل کنندگان دولت اسلامی خراسان یا دولت اسلامی ، شاخه ای از گروه تروریستی در افغانستان است.

تنها سه روز پس از انفجار یک جلیقه غیر معمول بزرگ 25 پوندی در ورودی Abbey Gate به فرودگاه توسط بمب گذار انتحاری ، قطعات مهلکی در شعاع 70 فوت پاشیده شد و 13 سرباز آمریکایی و بیش از 170 غیرنظامی افغان کشته شدند.

تحلیلگران اطلاعاتی ایالات متحده گزارش های توطئه گران داعش-کی را مبنی بر آماده شدن حمله بزرگ دیگری به فرودگاه رهگیری کرده بودند. این حمله امروز یکشنبه ، دو روز قبل از اتمام تلاش های ایالات متحده برای تخلیه ، قریب الوقوع بود.

بنابراین ، هر وسیله نقلیه ای که صبح امروز از این مجموعه وارد یا خارج می شد ، علاقه تحلیلگران را برانگیخت. اما اپراتورها توجه ویژه ای به سدان سفید خوراک پهپاد سیاه و سفید MQ-9 Reaper که بر فراز کابل قرار دارد ، داشتند.

ارتباطات قطع شده توسط گاوصندوق نشان می دهد که توطئه گران آنجا خودرو را به ماموریت دوراهی در پایتخت افغانستان هدایت می کردند. به راننده دستور داده می شود که با یک موتور سوار ملاقات کند. لحظاتی بعد ، ماشین همین کار را کرد.

این مدل چند ساعت دوام آورد ، زیرا سدان توقف های مختلفی را در کابل انجام می داد و گاهی مسافران را سوار و آزاد می کرد.

کمی قبل از ساعت 4 بعد از ظهر ، سدان وارد محوطه ای شد که برای آمریکایی ها ناشناخته بود ، در فاصله هشت تا 12 کیلومتری جنوب غربی فرودگاه. چند دقیقه بعد ، راننده و سه مرد دیگر چند بسته بسته بندی شده را در صندوق عقب خودرو گذاشتند. به نظر تحلیلگران که فیلم را تماشا می کنند ، به نظر می رسد که مردان فشار می آورند تا بسته های سنگین را بردارند و با خود حمل کنند – مانند مواد منفجره.

راننده و مردان سوار بر سدان شدند و به سمت شمال حرکت کردند ، تا اینکه راننده مردان را در جاده رها کرد. حدود ساعت 4:45 بعد از ظهر ، راننده ، تنها ، وارد حیاط کوچکی در حدود 2.5 کیلومتری غرب فرودگاه ، در جنوب خانه امن اولیه شد. مرد دیگری به استقبالش آمد.

در این مرحله ، فرمانده تاکتیکی کنترل هواپیماهای بدون سرنشین مسلح Reaper باید سریع تصمیم می گرفت. قدرت او برای حمله توسط ژنرال کنت اف مکنزی جونیور ، رئیس فرماندهی مرکزی در تامپا ، فلوریدا واگذار شد. ارتش از شناسایی هویت ، درجه یا سازمان فرمانده خودداری کرد ، اما گفت که او یک اپراتور مجرب است که حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین را در تعدادی از تئاترهایی که ارتش در آن جنگ کرده بود انجام داده است.

قوانین مشارکت به نظامیان اجازه می دهد در صورتی که اپراتورها و تحلیلگران اطلاعاتی “اطمینان معقول” داشته باشند که آنها برای داعش هدف مشروع دارند و قضاوت کرده اند که “اطمینان معقول” وجود دارد که هیچ زن ، کودک یا غیرنظامی غیرقابل مقایسه دیگری وجود ندارد. کشته یا زخمی شود

اپراتورها به سرعت حیاط اطراف را اسکن کردند و دیدند تنها یک نفر با راننده صحبت می کند. فرمانده به این نتیجه رسید که این بهترین زمان و مکان برای شلیک است. اگر آمریکایی ها منتظر بمانند و وسیله نقلیه در ترافیک سنگین شهر گیر کند یا به فرودگاه نزدیک شود ، خطر برای غیرنظامیان بسیار بیشتر خواهد بود – یا از حمله هواپیماهای بدون سرنشین ، یا از انفجار جلیقه های انتحاری ، یا از یک خودروی بمب گذاری شده بزرگ.

آمریکایی ها شلیک کردند. آتش جهنم در کمتر از یک دقیقه به هدف خود اصابت کرد. با نزدیک شدن موشک ، اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین در فیلم مشاهده کردند که دیگر چهره ها به سدان نزدیک می شوند.

آتش جهنم ، با کلاهک حاوی 20 پوند مواد منفجره ، در خودرو منفجر شد و اولین انفجار را در ساعت 16:50 بعد از ظهر ایجاد کرد. چند ثانیه بعد ، یک گلوله آتشین حتی بزرگتر منفجر شد. مقامات می گویند که ارزیابی اولیه کارشناسان بمب به این نتیجه رسیده است که “احتمالاً” مواد منفجره موجود در سدان باعث دومین انفجار شده است ، نه یک مخزن گاز یا هر چیز دیگری.

تجزیه و تحلیل نظامی تایید کرد که دست کم سه غیرنظامی کشته شده اند. ژنرال میلی به خبرنگاران گفت که حداقل یک نفر دیگر کشته شده “تسهیل کننده داعش” بوده است.

سایر مقامات پنتاگون نیز می گویند اطلاعات کمی در مورد راننده دارند که توسط همکاران و اعضای خانواده او به نام زمری احمدی شناخته شده است. همسایگان ، همکاران و اقوام گفتند که او مهندس فنی در Nutrition and Education International ، یک موسسه خیریه مستقر در پاسادنا ، کالیفرنیا بود و هیچ ارتباطی با داعش-ک نداشت.

ارتش به این نتیجه رسید که آقای احمدی عمدتا به دلیل اقداماتش به عنوان راننده از لحظه خروج سدان سفید از خانه امن تا کشته شدن وی ، تسهیل کننده داعش بوده است.

بلافاصله پس از حمله ، هر زمزمه ای از داعش-کی ساکت شد. برای حفاظت از امنیت عملیاتی خود ، اعضای گروه پس از برخورد با هواپیمای بدون سرنشین مانند یکشنبه گذشته تاریک شدند ، زیرا می دانستند که مقامات آمریکایی به حرف های آنها گوش خواهند داد. یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که این سکوت روز جمعه ادامه یافت.

جان اف کربی ، سخنگوی پنتاگون هفته گذشته گفت که تحقیقات عمیقی در مورد این حمله در حال انجام است. این مورد بر اساس تجزیه و تحلیل های دقیق تر از انتشار ویدئوهای اعتصاب و پیامدهای آن و سایر اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. بازرسان به محل حمله که مانند بقیه شهرهای کابل در کنترل طالبان است دسترسی ندارند.

در همین حال ، مقامات ارشد نظامی برای جلوگیری از تلفات بیشتر آمریکایی ها و افغان ها ، حملات هواپیماهای بدون سرنشین را تحت فشار قرار می دهند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه ، ژنرال مکنزی ، فرمانده فرماندهی مرکزی ، هیچ جزئیاتی در مورد شرایط پیرامون این حمله ارائه نداد ، مگر اینکه او گفت که این حمله ضربه ای خردکننده به داعش-ک وارد می کند زیرا به دنبال حمله نهایی قبل از ایالات متحده است. برداشت از حساب.

ژنرال میلی چند روز بعد این نظرات را تکرار کرد. وی به خبرنگاران گفت: “در این مرحله ، ما معتقدیم که مراحل به درستی دنبال شده و این یک اعتصاب عادلانه بوده است.” “آیا دیگران کشته شده اند؟” بله ، کشته های دیگری نیز وجود دارد. ما نمی دانیم آنها چه کسانی هستند. “

[ad_2]

منبع: green-words.ir