برنامه نویسی اپلیکیشن های اینترنت اشیا
11 ابزار رایگان برای اینترنت اشیا Iot داناپ
این زبان به خصوص زمانی که نیاز به پردازش و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها وجود دارد، انتخاب ایدهآلی به شمار میرود. پایتون به دلیل سادگی، انعطافپذیری و مجموعه بزرگ کتابخانهها و ابزارها، به ویژه در کاربردهای برنامه نویسی اینترنت اشیا (IoT) محبوبیت بالایی دارد. در حوزه IoT، پایتون برای کاربردهایی مانند علم داده، تحلیل داده و توسعه میکروکنترلرها (بهویژه Raspberry Pi) بسیار مناسب است. اسامبلر یک زبان برنامه نویسی سطح پایین است که در ساخت اپلیکیشن های مینیمالیستی و کوچک کاربرد دارد. با این حال، در اپلیکیشن های اینترنت اشیا منابع زیادی وجود دارد ( از جمله پردازنده، حافظه،...) . شما باید از زبان های برنامه نویسی مدرنی که در بالا به آن ها اشاره شد استفاده کنید، چرا که این زبان ها ابزارهای زیادی برای پشتیبانی اسامبلر دارند.
نقشه راه یادگیری اینترنت اشیا یک دستورالعمل آموزشی مقدماتی برای شروع ماجراجویی شما در دنیای جذاب اینترنت اشیاست. در سال ۲۰۱۸ نیز زبان های برنامه نویسی IoT بر اساس نوع اجرای کد رده بندی شده اند (یعنی دستگاه های IoT، gateway یا cloud). در دستگاه های IoT زبان های C و C++ از زبان های Java و Python پیشی گرفته اند. در Cloud نیز ترتیب به صورت Java، JavaScript، Python و PHP می باشد. چهار رده اول در سال ۲۰۱۷ تاکنون در اختیار زبان های برنامه نویسی جاوا اسکریپت، سی، جاوا و پایتون بوده است. به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا دستگاهها، سرویسها و APIها را با استفاده از یک ویرایشگر جریان مبتنی بر مرورگر، به یکدیگر متصل کنند.
اینترنت اشیا (IoT) به شبکهای از اشیاء و دستگاهها اشاره دارد که قادر به جمعآوری و تبادل اطلاعات با یکدیگر هستند. برنامه نویسی برای IoT به چالشها و فرصتهای خاص خود نیاز دارد. در این مقاله، به بررسی پروتکلهای مختلف، شیوههای توسعه و آینده IoT خواهیم پرداخت. چگونه؟ ما در این مقاله نقشه راه یادگیری اینترنت اشیا را به طور کامل معرفی کردهایم. در سایت Quora بحث درباره بهترین زبان برنامه نویسی برای IoT از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ادامه داشته است که میتوانید این پست را از بهترین زبان برنامه نویسی برای IoT از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ مشاهده کنید. اکثر نویسندگان، زبان های برنامه نویسی Java، Python و C/C++ را به عنوان برترین زبان های برنامه نویسی اعلام کردند.
این سایتها محیطهای تعاملی برای تمرین کدنویسی نیز ارائه میدهند. یک سیستم عامل رایگان( و متن باز) تعاملی است که مانند یونیکس است که برای شبکههای حسگر بی سیم طراحی شده است. توسط ابزارهایی که با lite os همراه هستند مشابه یونیکس میتوانید داده را انتقال دهید ، برنامهها را اجرا کنید، نتایج را بازیابی کنید و حسگرها را پیکر بندی کنید. بعداز اینکه دکمه اتصال را زدید برنامه شروع می کند به بارگذاری برنامه ای که طراحی کرده اید (تصویر شماره 1) . حالا روی المنت بعدی یعنی Switch کلیک می کنیم ، Switch هم مانند المنت قبلی دارای خواص و تنظیماتی هست که می توانید آن ها را تغیر دهید . بخش مهم که با آن کار داریم Snap to pin است ، روی آن کلیک کنید و پایه D6 را انتخاب کنید .
ابزار Thinger قابلیت سازگاری با تکنولوژی IFTT را نیز دارد و از طریق داشبوردی بسیار زیبا، دیتا را به صورت Real-Time در اختیار کاربران قرار می دهد. اینترنت اشیا (Internet Of Things) آینده دنیای تکنولوژی به شمار می رود و به هوش مصنوعی (AI) در راستای درک بهتر و کنترل اشیا کمک می کند. ما در این مقاله برخی از بهترین پلتفرم ها و ابزارهای Iot را معرفی خواهیم کرد تا به شما در روند توسعه پروژه های Iot کمک کرده باشیم. گفته می شود که راست کپی گو است، با این حال راست می تواند بزرگ ترین ضعف گو که قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات در بین کانال ها به صورت خودکار است را رفع کند. راست قابلیت هایی دارد که این مشکل را حل می کند و باعث می شود که در حال حاظر یکی از پرطرفدار ترین زبان های برنامه نویسی باشد.
برای شروع آموزش جاوا میتوانید از منابع متنوع موجود استفاده کنید. سیستمی که با C یا ++C برنامه نویسی شده باشد عملکرد بسیار خوبی دارد. کامپایلر جاوا پلت فرم های سخت افزاری زیادی را پشتیبانی می کند و قابلیت کامپایل برنامه هایی که روی پلت فرم های مختلف اجرا می شوند را دارد. در پروژه اینترنت اشیا نیاز به پشیتبانی پلت فرم های زیادی وجود دارد، و زبان برنامه نویسی جاوا گزینه مناسبی می باشد. پروژه های اینترنت اشیا میتواند برای بسیاری از دانشجویان و کسانی که کار خود را تازه آغاز کرده اند، جذاب باشد. توانایی اتصال اشیای فیزیکی به نوبه خود یک تجربه جالب خواهد بود.
پلتفرم SiteWhere، کار جذب، ذخیره، پردازش و جذب ورودیهای دستگاه را انجام میدهد. بر روی آپاچی تامکت اجرا میشود و پیاده سازی MongoDB و HBase بسیار تنظیم شده را ارائه میدهد. میتوانید SiteWhere را در پلتفرمهای ابری مانند AWS، Azure، GCP یا داخل محل، مستقر کنید. نوعی ابزار بصری برای پوشش اینترنت اشیا است، یعنی سیمکشی دستگاههای سختافزاری، APIها و سرویسهای آنلاین را به روشهای جدیدی انجام میدهد. Node-RED که بر روی Node.js ساخته شده است، خودش را به عنوان «وسیلهای بصری برای سیم کشی اینترنت اشیا» توصیف میکند. Rust زبان برنامهنویسی متن بازی است که توسط موزیلا توسعه داده شده است.
مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته. ابتدا باید متد ()fillTransmission را فراخوانی کنید و آدرس اسلیو را قبل از نوشتن پیام ارسال کنید. در setup()، ارتباط I2C را با استفاده از Wire.begin() مقداردهی اولیه کنید. با این کار I2C روی پین های پیش فرض I2C راه اندازی اولیه می شود. با استفاده از Wire.available() بررسی میکنید که آیا دادههایی برای خواندن موجود است یا خیر.
بنابراین این موضوع که یکی از پرطرفدارترین گزینهها در بین توسعهدهندگان IoT به شما میرود جای تعجبی ندارد. اسمبلی یک زبان برنامهنویسی سطح پایین است بنابراین کار با آن تقریبا سخت است و همچنین قابلیتهای مینیمالی را به شما میدهد. معمولا توسعه IoT یک روند چند سویه و چند شکل است، بنابراین قرار نیست که همواره از یک زبان در همه جا استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به شما چندین زبان برنامهنویسی که در این روند نقش مؤثری دارند را معرفی کنیم. فضای توسعه IoT در حال حاضر توسط زبانهای محبوب برنامهنویسی به تسخیر درآمده است.
البته باید بگویم که سیپلاسپلاس بیشتر شبیه به یک پیشپردازنده برای سی است. در حقیقت سی را قادر میسازد تا از امکانات یک زبان سطح بالاتر استفاده کند. اشتباه کردن در این زبان بسیار کار ساده ای است اما با این وجود هنوز به عنوان یک زبان برنامهنویسی محبوب شناخته میشود. در فصل های اول نحوه کار با قسمت های مختلف اندروید استودیو و ساخت اپلیکیشن های مختلف آموزش داده میشود. آموزش های ما در زمینهی هوش مصنوعی، الکترونیک، آسانسور، برنامه نویسی سخت افزار، برنامه نویسی نرم افزار و میکروکنترلرها است.
این زبان هنوز انتخاب اول برای بسیاری از برنامه نویسان است که برای پایینترین لایهها نرمافزار مینویسند و یکی از نزدیکترینها به سختافزار. این زبان چیزی را از شما پنهان نمیکند و این بدان معناست که میتوانید با هر قسمت از کد همراه شوید تا بهترین عملکرد را از یک دستگاه داشته باشید. Java ME از زمان تأیید مشخصات در سال 2000، روی گوشیهای ک بسیار وچک تلفن و سایر دستگاههای تعبیهشده در دسترس قرار گرفته است. این مجموعه با مجموعهای محدود از کتابخانههای کلاس و سایر ابزارها موجب صرفهجویی در فضای مصرفی میشود. امروزه بیشترین تمرکز روی Java SE Embedded است که از نظر قابلیت بسیار نزدیک به نسخه استاندارد است.
مقالات و پروژههای تینگزپاد میتوانند به شما کمک کنند تا علاقهمندی خود را راحتتر پیدا کنید. اکوسیستم اینترنت اشیا متشکل از اجزای سختافزاری و نرمافزاری متعددی است که امکان تبادل اطلاعات میان اشیا، ماشین و انسان را از طریق شبکههای ارتباطی فراهم میکند. کمپانی نرم افزاری TechAhead زبان های برنامه نویسی C، جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، سوئیف و PHP را به عنوان شش زبان برتر برای پروژه های IoT اعلام کرده است. معماری خدمات توزیع شده (DSA) برای پیاده سازی ارتباطات بین دستگاهی، منطق و تلاش در هر نقطه از زیرساخت اینترنت اشیا است. امکان همکاری بین دستگاهها را به صورت توزیع شده فراهم میکند و یک مهندس شبکه را برای به اشتراک گذاشتن عملکرد بین سیستمهای محاسباتی گسسته راه اندازی میکند.
طبق نظرسنجی بنیاد Eclipse، جاوا با ۶۶.۵ درصد محبوبیت به عنوان یکی از زبانهای پرکاربرد در IoT شناخته شده است. در اینترنت اشیا هدف ما این هست بتوانیم کار ها را برای خود ساده کنیم . با گوشی هوشمند که در دست داریم خیلی از کارهای روزمره خود را انجام دهیم با لبتاب خود کار های صنعتی را انجام دهیم و خیلی موارد دیگر . ما وقتی یک سخت افزار با آردوینو و یا هر برد دیگری طراحی می کنیم و به اینترنت متصل می کنیم در نهایت باید داخل یک اپلیکیشن آن را کنترل و مدیریت کنیم . پس لازم هست بتوانیم برای موبایل هوشمند خود و یا کامپیوتر خود نرم افزار های مورد نیاز خود را طراحی کنیم . در صورتی که علاقه مند به این موضوع هستید می توانید از “دوره آموزش اینترنت اشیا مقدماتی تا حرفه ای به صورت تضمینی” دیدن کنید تا به صورت حرفه این این 3 بخش که ذکر کردیم را یاد بگیرید .
ابزارها و پلتفرم های اینترنت اشیا به عنوان یکی از مهم ترین اجزاء در اکوسیستم IoT شناخته شده اند. هر دستگاه IoT به اینترنت اجازه میدهد تا به سایر دستگاه ها و برنامه های IoT، جهت انتقال اطلاعات با استفاده از پروتکل های استاندارد، وصل شوند. معماری سرویس های توزیعی یا همان DSA برای ایجاد ارتباطات بین دستگاه، منطق (Logic) و زیرساخت های Iot مورد استفاده قرار می گیرد. با این ابزار همکاری غیرمتمرکز بین دستگاه های مختلف امکان پذیر می شود، علاوه بر این با ایجاد تکنولوژی مهندس شبکه (Network Engineer) عملکرد کلی را بین سیستم های رایانشی Discrete تقسیم می کند. شما همچنین می توانید ویژگی Node ها، مجوزها و لینک ها را از DSLinks مدیریت کنید. ارتباط با دیگر برنامهنویسان میتواند به شما در یادگیری سریعتر و به دست آوردن فرصتهای شغلی کمک کند.
با افزایش تعداد دستگاههای متصل، امنیت یکی از بزرگترین چالشهای IoT به شمار میآید. این روزها همه افراد در جهان راجع به اشیاء هوشمند و تاثیرگذاری آنها روی زندگی روزمرهشان صحبت میکنند. امروزه میتوانیم ایده اینترنت چیزها یا IoT را به صورت واقعی، در خانههای هوشمند، ماشینهای متصل به همدیگر، ترموستاتهای مختلف و… مشاهده کنیم. از آنجایی که توسعهدهندگان همواره به دنبال ابزار قدرتمند و درعین حال سبکی برای محاسبات بودند پایتون را انتخاب کردند. اما یک موضوع که با Go وجود دارد این است که در برنامهنویسی آن باید دقت بسیاری داشته باشید، در غیر اینصورت برنامه عملکرد درستی نخواهد داشت.
می توانید با اجرای کنسول مدیریت، به سرعت با آنها برخورد کنید و یا آنها را با استفاده از REST API ها، در منطق پروژه خود ترکیب کنید. این برنامه از تمام hackers board هایی مثل Raspberry Pi, Intel Edison, ESP8266 پشتیبانی میکند. Flutter یک هسته پردازنده قابل برنامه ریزی برای پروژه های الکترونیکی و همچنین برای دانشجویان و مهندسان طراحی شده است. این Arduino مبتنی بر board شامل یک فرستنده بی سیم است که میتواند بیش از نیم مایل را نشان دهد. علاوه بر آن شما به روتر (router) احتیاج ندارید؛ زیرا flutter board ها میتوانند به سرعت با یکدیگر تعامل داشته باشند.
وب سایت هایی هستند که علاوه بر ارائه سرور Iot امکاناتی در اخیتار ما قرار می دهند تا بدون هیچ دانشی در زمینه نوشتن نرم افزار ، نرم افزار های مد نظر خود را طراحی کنیم . در شکل بالا وسیله هوشمند که می تواند گوشی ، لبتاب ، تبلت و حتی یک صفحه وب باشد به یک سرور ابری متصل می شود . در سمت دیگر سخت که یک فن هوشمند است به همان سرور ابری وصل شده است . حالا سرور ابری وظیفه دارد بدون هیچ تاخیری ارتباط بین سخت افزار و وسیله هوشمند را برقرار کند . آیا IoT (اینترنت اشیا) از زبانهای برنامه نویسی رایج در دنیای تکنولوژی استفاده میکند؟ پاسخ مثبت است.
این عمل میتواند روی Raspberry Pi اجرا شود و ماژول دیگر برای افزایش امکانات آن در دسترس است. وقتی که به پیاچپی فکر میکنید تنها چیزهایی که به فکرتان میآيد توسعه وب و ساخت اپلیکیشنهای مبتنی بر وب است. از نظر بسیاری جاوااسکریپت باعث شده که توسعه اپلیکیشنهای مختلف بسیار آسانتر از هر زمانی شود. در زمینه توسعه IoT نیز به لطف وجود نودجیاس چنین موضوعی صدق میکند. اگر هاب یا سنسوری وجود داشته باشد که بتواند نودجیاس را پشتیبانی بکند بنابراین ساخت برنامههای جاوااسکریپت در IoT نیز امکان پذیر است.
پایتون یکی از محبوبترین زبانهای برنامهنویسی برای مبتدیان است. این زبان به دلیل سینتکس ساده و خوانا، یادگیری را بسیار آسان میکند. Python کاربردهای گستردهای دارد؛ از توسعه وب و تحلیل دادهها گرفته تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین. این زبان به خوبی توسط جامعه برنامهنویسی پشتیبانی میشود و منابع آموزشی بیشماری برای آن وجود دارد. علاوه بر این، کتابخانههای متنوع Python مانند NumPy، Pandas و TensorFlow، ابزارهای قدرتمندی را برای پروژههای مختلف در اختیار شما قرار میدهند.
ابزار ThingsBoard برای جمع آوری دادهها، پردازش، تجسم و مدیریت دستگاه، مناسب است. تمام پروتکلهای استاندارد اینترنت اشیا مانند CoAP، MQTT و HTTP را به همان سرعتی که استقرار ابری و درونمحلی انجام میدهد، پشتیبانی میکند. روالهای کاری را بر اساس رویدادهای چرخه عمر طراحی، رویدادهای REST API و درخواستهای RPC ایجاد میکند. اگر در روند توسعه IoT به زبان برنامهنویسی نیاز داشتید که قابلیت پردازش پارالل را داشته باشد، Parasail انتخاب خوبی است. با این حال برای استفاده از این زبان مهم است که توسعهدهندگان درک خوبی روی تفاوت برنامهنویسی موازی و همزمانی داشته باشند. در این دوره نحوه ساخت اپلیکیشن های حرفه ای اندروید با کاربرد اینترنت اشیا آموزش داده میشود.
با اتصال اشیا به اینترنت چیزهای بسیار جالبی را می توان تجربه کرد. در مورد دستگاه های اینترنت اشیا، انتخاب سخت افزار و هم نرم افزار کار بسیار دشواری است. در این مقاله پر طرفدار ترین زبان های برنامه نویسی پروژه اینترنت اشیا را به شما معرفی می کنیم. C++ و C# دو زبان قوی و پرکاربرد هستند که در حوزههای مختلفی مانند بازیسازی و توسعه نرمافزارهای کاربردی استفاده میشوند. C++ به دلیل سرعت و کارایی بالا در پروژههایی که نیاز به عملکرد قوی دارند، مانند موتورهای بازی و سیستمهای تعبیهشده، مورد استفاده قرار میگیرد.
مزایای جاوا به خوبی شناخته شده است و توسعهدهندگان میتوانند کد را روی دسکتاپ خود ایجاد و اشکالزدایی کنند و سپس با یک ماشین مجازی جاوا آن را به هر تراشهای منتقل کنند. این بدان معناست که کد نه تنها در مکانهایی که JVM ها معمول هستند (سرورها و تلفنهای هوشمند) بلکه در کوچکترین دستگاهها نیز کار میکنند. جاوا SE Embedded برای توسعه دستگاههای تعبیهشده و برنامه نویسی پروژه های IoT بسیار کاربردی است. شیگرایی و وابستگی کم به سختافزار، به همراه کتابخانههای پشتیبانی از سختافزار، این زبان را به یکی از بهترین انتخابها در حوزه اینترنت اشیا تبدیل کرده است. با این حال، جاوا در برخی موارد چالشهایی نیز به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
کمپانی Intersog بیان میکند که “اگر یک سنسور ساده دارید، در این صورت از زبان C استفاده کنید. در بقیه حالات توسعه دهندگان میتوانند زبان مناسب را بر اساس نیازهایشان انتخاب کنند.” کمپانی Intersog زبانی های اسمبلی، B#، Go، Parasail، PHP، Rust و Swift را نیز توصیه میکند. میکروکنترلرها و بوردهای بسیاری امروزه از پایتون پشتیبانی میکنند. اگر دوست دارید برای دستیار صوتی الکسا چیزهای جالبی را توسعه دهید پس بهتر است سراغ بهتر کردن تواناییتان در زمینه برنامهنویسی پایتون بروید. Rust قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات در کانالهای مختلف را به صورت خودکار دارد.
Java یک زبان برنامهنویسی چندمنظوره و شیءگرا است که در بسیاری از حوزهها کاربرد دارد. این زبان به دلیل پایداری و امنیت بالا، معمولاً برای توسعه اپلیکیشنهای سازمانی و اندروید استفاده میشود. یکی از ویژگیهای مهم Java، قابلیت اجرای آن بر روی پلتفرمهای مختلف با استفاده از JVM (Java Virtual Machine) است. یادگیری Java میتواند شما را برای مشاغل مختلف آماده کند، از توسعه نرمافزارهای موبایل گرفته تا طراحی سیستمهای بزرگ سازمانی. ابزارها و فریمورکهایی مانند Spring و Hibernate نیز به توسعهدهندگان Java امکانات بیشتری میدهند.
وی افزود دستگاههای پیشرفتهتر یا بزرگتر با سیستمعاملهای کامل هنوز از کد C استفاده میکنند اما وی گفت که زبانهای دیگر مانند جاوا نیز به همین سادگی میتوانند جای این زبان را پر کنند. در تلفن هوشمند اپل بخش اعظم برنامهنویسی هنوز در Objective C انجام میشود اما احتمالاً به تدریج توسط Swift جایگزین میشود. بعداز نصب نرم افزار و اجرای آن صفحه آبی رنگ ظاهر می شود ، روی علامت + کلیک کنید و سپس در صفحه باز شده Cloud server را انتخاب کنید تا وارد صفحه کانفیک نرم افزار شوید . حالا در بخش توکن ها ، توکنی که قبلا ساخته بودید را در بخش Device Token وارد کنید و سپس روی دکمه Connect ضربه بزنید تا برنامه شما فراخوانی شده و سپس به برد متصل شوید . نوبت آن است تا برنامه طراحی شده را روی گوشی لود کنیم و سپس از طریق اینترنت با برد خود ارتباط برقرار کنیم و با گوشی ال ای دی ها را روشن و خاموش کنیم .
در منو باز شده چهار گزینه Connection برای انتخاب پل ارتباطی بین سخت افزار و برنامه ، Device برای انتخاب نوع برد ، Module برای انتخاب ماژول برقراری ارتباط و IDE برای انتخاب محیط برنامه نویسی وجود دارد . میخواهیم دو عدد LED را از طریق اینترنت و با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا RemoteXY کنترل کنیم . آموزش را در چند مرحله پیش می بریم و در نهایت پروژه خومان را پیاده می کنیم . دادهها و اطلاعات اینترنتی میتواند به عنوان منابع رقابتی شرکتها و شهرها مورد استفاده، تجزیه و تحلیل و البته بهره برداری قرار گیرد. بنابراین، اگر میخواهید کسبوکارتان از تجربه همه افراد دنیای اطرافتان استفاده کند، باید بر مفهوم اینترنت اشیا و تهیه «اپلیکیشنهای متصل» متمرکز شوید.
هابها ممکن است یک تلفن هوشمند یا یک کنسول کوچک باشند که فقط داخل دستگاههای عمومی قرار دارند. یک سیستمعامل استاندارد را اجرا میکنند و معمولاً هنگام برقراری ارتباط از طریق خط فرمان، هیچ تفاوتی با سیستمعاملها یا سرورهای بزرگ ندارند. لازم است اول کتابخانه RemoteXY را نصب کنیم و سپس کد های آردوینو را اجرا و آپلود کنیم . می توانید آخرین ورژن کتابخانه را از بخش RemoteXY library و یا دانلود کتابخانه پلتفرم اینترنت اشیا دانلود و نصب کنید . این بخش صفحه نمایش گوشی ما هست و با کشیدن المان ها و رها کردن در این صفحه می توانیم طراحی برنامه خود را انجام دهیم .
Kimona Studio یک محیط توسعه است که با نصب و زمان اجرای پلتفرم Kinoma، کار میکند. # Bزبان هایی که در بالا به آن ها اشاره شد معمولا برای سیستم های بزرگ به کار برده می شوند. می توانیم از این زبان روی پلت فرم های بسیاری با استفاده از ماشین مجازی تعبیه شده (EVM) استفاده کنیم، که # B را پشیبانی می کند. EVM فقط حافظه کوتاه k24 را برای اپلیکیشن های تعبیه شده پشتیبانی می کند. اگر بخواهیم اپلیکیشن های ساده اینترنت اشیا بسیازیم # B بهترین گزینه است. در بررسیهای انجام شده توسط Eclipse حداقل 14 زبان مختلف پیدا شده که توسط 5 درصد توسعهدهندگان مورد استفاده قرار میگیرد.
مفاهیم شبکه را میتوان با هر کدام از پیشزمینههای سختافزار و نرمافزار آموخت. در ابتدا بهتر است با شبکههای معمول و پرکاربرد کار خود را آغاز کنید که مستندات فنی معتبری برای رجوع موجود باشد. ابزار Flutter یک هسته پردازشگر قابل برنامه ریزی برای پروژههای الکترونیکی و طراحی شده برای دانشجویان و مهندسان است. این برد مبتنی بر آردوینو و دارای یک فرستنده بی سیم است که میتواند تا بیش از نیم مایل را پوشش دهد. در این مقاله 12 مورد از بهترین پلتفرم ها و ابزارهای IoT را معرفی خواهیم کرد. این ابزار ها و پلتفرم ها به شما کمک می کنند تا پروژه های اینترنت اشیا خود را به صورت سازمان یافته توسعه دهید.
برنامه نویسی عصبی کلامی